Hoppa till innehåll

Loppisen i mitt hjärta – bäst i mitt privata test

08 april 2010

Jag tog lite bilder då jag var på Gävle Biståndsgrupp senast, tänkte att jag måste visa vad jag menar med Loppis. Lite komiskt att jag började fota… tre avdelningar fotade jag, kanske 30% av den totala ytan…. sen tog loppis letaren i mig över o jag glömde helt bort kameran. Så kan det gå 😉


Då jag flyttat till Gävle 1988 besökte jag för första gången Gävles Biståndsgrupps loppis, den låg då i en gammal träskola i stadsdelen Bomhus. Redan då fick jag en del information om verksamheten som låg helt i linje med mina egna tankar om solidaritet o politik.


Då Biståndsgruppen flyttat till större (nuvarande) lokaler utanför stan i Valbo var jag med o drev ett kafé där på lördagarna. Vinsten gick till ett barnhem i San Salvador, om jag minns rätt. Hösten -89 hade varit dramatisk för El Salvador med en stor gerillaoffensiv inne i stan o fredsprocessen var i full gång men umbäranden för civilbefolkningen fortsatt stora.


Längre fram satt jag i styrelsen under ett antal år o hann lära mig en hel del om praktiskt bistånd, solidaritetsarbete o loppis. Vi var ett gäng som sorterade kläder o prylar ideellt en lördag i månaden, vilket var oerhört lärorikt och roligt. Att ta emot gäster från mottagarländer var alltid lika intressant o på den tiden hade jag, relativt sett, gott om plats o fick emellanåt ansvar för övernattningar.


Numera har jag övergett nästan all föreningsaktivitet… men att fynda på loppis gör jag gärna – en hobby, ett nöje eller en fix idé 😉


Som sagt, detta är ca 30% av loppisytan på Gävleborgs Biståndsgrupp i Valbo, minst lika mycket till (utöver loppisytan) finns för sortering och övrig hantering.
Det är väl värt att köra någon timme för att sedan tillbringa flera timmar där. Här hittar du deras hemsida med information om öppettider men även om föreningen, historiken, mottagarländer o s v.
Enda nackdelen är att de tyvärr inte kan ta kort, kontanter är därmed ett måste – vilket samtidigt kan vara bra då man kan bestämma sig för hur mycket pengar man ska/får handla för innan fynden hopar sig i kundkorgen…

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

No comments yet

Lämna en kommentar