Hoppa till innehåll

Det är allt något ”fel” på min röst – då jag låter arg men inte är det

10 maj 2010

Jag vet inte för vilken gång i ordning jag häromdagen fick höra

– Jag hör att du blir irriterad

(Ibland är det ”vad arg du låter”, ”varför är du arg på mig” eller än värre då någon klagat till chefen ”va arg hon låter” bakom ryggen på mig….)

O jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger:

– Vet du, jag måste få berätta för dig att detta har hänt mig förr. Jag får emellanåt höra att jag låter arg, upprörd eller irriterad. Men JAG ÄR INTE DET.

Jag tror att de flesta på mitt jobb har fattat detta nu. Jag brukar då ämnet uppstår säga att jag vet att det kan låta så men JAG LOVAR att då jag är arg, förbannad, irriterad, upprörd eller ledsen då SÄGER JAG DET.

Sist det hände var det min handläggare på försäkringskassan som sa detta. Som avslutning på samtalet sa jag:

– Vet du, jag kan inte ändra min röst o min intonation. Kanske borde jag få hjälp av en logoped så att jag får upp ögonen på hur jag kan prata/låta/har annorlunda röstläge. Men jag har aldrig fått gå till en logoped o lära mig. Jag är maktlös i detta.

Jag vet inte om hon trodde mig…. Sen tänkte jag – är detta ett ADHD drag? precis som att jag inte förstår de sociala spelet i arbetsgrupper…. så hör jag inte hur jag själv låter o uppfattas.

Jävligt handikappande är det i alla fall *suck*

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One Comment leave one →
  1. 27 augusti 2022 22:55

    Har du fått något svar på varför det är såhär, kunnat få hjälp någonstans. Jag upplever detta hos en nära anhörig och skulle vara tacksam för alla tips vi kan få! 🙂

Lämna en kommentar