Hoppa till innehåll

Den chef som älskar o är trygg känner sig inte hotad

27 november 2010

En ung kvinna sa mig en gång:

Om en människa älskar o är trygg i sig själv känner hen sig inte hotad av andra

Det var under ett samtal då jag slog på mig själv med gummiklubban o berättade för henne att jag tycks hota andra genom att:

  • Jag har ett manligt o kraftfullt kropps språk
  • Jag har ett en kraftfull röst o uttryckssätt
  • Mitt språk är ganska grovt…

Skulle fördomarna om lesbiska manhaftiga kvinnor stämma så borde jag vara lagd åt det hållet…. vore allt enklare då (?) Nu vet jag ju att dessa fördomar inte stämmer *ler*

  • Att min röst dessutom kan låta arg då jag är stressad / rädd….
  • Att jag ofta, utan att tänka på det, använder ironi i vardagliga samtal o då ofta driver med mig själv på ett udda sätt eller ställer saker på sin spets liksom..

Jo, den unga kvinnan har nog rätt. Ingen människa som älskar o är trygg i sig själv känner sig hotad av mig. Jag är ingen hotfull person, men kraftfull på ytan för att skydda mitt mjuka inre.
Jag har genom åren haft ett fåtal kärleksfulla o trygga chefer – där respekten o känslan varit genuin o varm.

Kanske är detta ett av bekymren hos min nuvarande arbetsgivare. Chefer rekryteras inte ofta utifrån kompetens o personliga egenskaper, utan oftare för att de sakta med säkert klättrat i hierarkin o lärt sig att alliera sig med andra i uppåtgående…kanske finns det ett fåtal undantag (?)

Jag erkänner att det är ytterst sällan jag känner mig hotad av en annan människa, eftersom jag under årens lopp lärt mig älska o vara trygg i mig själv. Kanske är det därför jag så gärna vill jobba med det jag gör (?) jag vill kunna spegla en genuin känsla av respekt o känsla till de som kan behöva.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer leave one →
  1. 27 november 2010 22:07

    Jag inser också mer och mer vilket problem detta har varit/är för mig. Stor, högröstad och uppblåst (av ogråtna tårar) sänder jag ofta helt andra signaler och får helt andra bemötanden än jag i mitt mjuka inre behöver.
    Kram

Lämna en kommentar