Hoppa till innehåll

Det finns bara en oändlighet – det finns bara en Gud – som är gränslös, ändlös o infinit

16 januari 2011

Jag är inte teolog – jag är bara jag – men jag reflekterar även över teologiska frågor ibland.

Då jag var liten var Gud en skäggig äldre man på ett moln som kikade ner på mig o såg allt – vilket var ganska hotfullt i min barndomsvärld. Det fanns så många hemligheter, så mycket som inte var för Guds ögon – o inte heller för ett barns. Samtidigt förstod jag inte hur Gud, som nu såg allt, kunde låta så mycket ont ske i världen.

Jag känns inte längre vid en Gud begränsad av mänsklig form. Att vi människor, som den kristna bibeln säger,  är skapade till Guds avbild betyder inte att varje enskild individ är Guds fysiska avbild.

Vem är då Gud?

Eller hmmm, är Gud ens en vem? en person? Är inte Gud större än så? Våra mänskliga tankar o våra språk begränsar Gud till att bli mänsklig.

Jag har via Eckhart Tolle hittat en definition som, för min del, pekar på den Gud jag förhåller mig till – ”infinite” vilket översatt till svenskt adjektiv blir:

  • OÄNDLIG
  • INFINIT
  • ÄNDLÖS
  • GRÄNSLÖS

Det innebär för mig att även människan, som Guds avbild, innehar dessa adjektiv i någon bemärkelse – liksom allt annat i universum. Det innebär att Gud finns i oss o runtomkring oss -på så sätt är vi alla, Guds avbild. Då är det inte så konstigt att uppleva Guds närvaro i naturen, i tystnaden, i oss själva – gränslös.
Att vi med våra mänskliga sinnes o tankes begränsningar inte kan förstå o förklara allt är helt naturligt, vi kanske är Guds avbild – men vi är definitivt inte Gud.

Om/då vi använder dessa adjektiv för att beskriva Gud försvinner även möjligheten/ risken att säga ”min Gud” eller ”din Gud” det fungerar liksom inte att säga min oändlighet, min ändlöshet, min gränslöshet o syfta på Gud.

Detta att tro sig ”ha patent” på Gud är för mig ofattbart – den gränslösa, ändlösa oändligheten står över begreppet Gud.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

No comments yet

Lämna en kommentar