Hoppa till innehåll

Jakten på tamarind ledde fel

19 februari 2010

För ett par veckor sedan var jag på jakt efter Tamarindo, en fruktpasta som jag använder som naturmedicin – förebyggande o behandlande vid urinvägsbesvär – om detta skrev jag här.

Jag var runt på diverse orientbutiker i Uppsala utan att fynda. I Gottsunda hittade jag till slut en Tamarindsirap från Libanon – den avråder jag från, inte god. På Kvarntorgets nya oreinetlivs hittade jag en ny sorts tamarindpasta, mindre koncentrerad än jag är van vid – men användbar.

Så prövade jag Brunos livs i Gränby, visade upp tamarindburken jag köpt på Kvarntorget o undrade om de kunde ta hem något likande.

Killen i butiken:  – det där heter Carob på arabiska, det är samma sak.

Jag: – menar du allvar? Har jag letat igenom hela stan med ”fel språk”?

Jag köpte några burkar Caroub av honom o höll tummarna att det skulle vara rätt, var till och med ganska lycklig över mitt fynd. På etiketten lästa jag en tysk text: ”Johannesbrot”, vilket jag kände igen som Johannesbröd – något som brukar finnas torkat i smådjursmat.

Nu har jag letat på webben, det verkar inte alls vara samma sak, i alla fall är de latinska namnen helt olika.

Tamarind (Tamarindus indica) är en ärtväxt som ursprungligen kommer från Afrika och är vanlig i Indien. Det är den enda arten i släktet. Ordet är arabiska tamr hind och betyder ‘indisk dadel’. Växten är ett högt träd, och veden är mycket hård och används bland annat till promenadkäppar.De hela fruktbaljorna och fröna används som föda. Fruktköttet är syrligt och innehåller 25 % socker.

Så nu står jag här med att antal burkar Johannesbrödspasta…. (burken till höger) o får leta vidare efter mer Tamarindkoncentrat. Burken i mitten är min favvo-variant men den är väldigt SLUT, den till vänster är helt OK men inte så koncentrerad som jag skulle önska. I bildens bakgrund syns en tillbringare med färdigblandad Tamarind dryck – så som jag vill ha den.

Sen har jag hittat en tredje variant Tamarind vid Sivia torg, blev så glad att jag köpte flera burkar men har nu prövat o upptäckt att den är sötad, ungefär som den Libanesiska Tamarind sirapen – men i extremt koncentrerad form.

En dag, i någon butik någonstans i Uppsala eller Stockholm drömmer jag om att åter hitta min favoritvariant av koncentrerad Tamarind 🙂

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer leave one →
  1. Robin permalink
    01 december 2011 17:07

    Har du hittat rätt ännu? Jag har precis börjat leta efter tamarindpasta i Uppsala utan större lycka.

    • 04 december 2011 01:13

      Njae, de säljer tamarind i paket inklusive fruktkärnor på sina håll… lite svårare att göra dryck på då man måste värma vattnet för att få lös ”pastan”. I butiken vid Kvarntorget finns det en tamarindpasta som ”duger” men är betydligt mindre koncentrerad än min favvisvaraint som jag ännu inte hittat i Uppsala.

Lämna en kommentar